TOIMIKUNNAT

Toimikunnat, työryhmät ja yhdyshenkilöt koordinoivat ja edistävät oman lajinsa/vastuualueensa toimintaa yhdistyksessä sekä jakavat siitä tietoa. Toimikunnat kehittävät yhteistyötään alaosastojen kanssa avustamalla alaosastoja toiminnan ja tapahtumien järjestämisessä, sekä antamalla asiantuntemuksensa alaosastojen käyttöön. Lajitoimikunnat neuvovat tarvittaessa alaosastoja rotumestaruuskilpailujen järjestelyissä. Lisäksi ne kokoavat joukkueet eri lajien Suomenmestaruuskisoihin.
Toimikunnat ja työryhmät pyrkivät järjestämään mahdollisuuksien mukaan myös epävirallisia kilpailutapahtumia (mm. PK, agility, toko), paimennustaipumuskokeita ja koulutustilaisuuksia sekä leirejä.

Jalostustoimikunta

Jalostustoimikunta edistää rotujen jalostusta. Se valistaa ja neuvoo kasvattajia ja rodun harrastajia julkaisemalla artikkeleita ja järjestämällä luentotilaisuuksia. Tavoitteena on tuottaa ja jakaa pintaa syvemmälle rotujen kehitystrendeihin ja ajamkohtaisiin ilmiöihin pureutuvaa tietoa. Jalostustoimikunta koordinoi myös jalostustarkastuksien järjestämistä ja tarjoaa jalostusneuvontaa. Toimikunta myös kerää erilaisia terveystuloksia ja kehittää tapoja saada tietämystä näistä jäsenistön käyttöön. Jalostustoimikunnan ulkomuototuomarijäsenet vastaavat myös ulkomuototuomareiden koulutuksesta. Jalostustoimikunta antaa myös lausuntoja esimerkiksi poikkeuslupahakemuksiin.
Toimikuntaan kuuluu 10 jäsentä, joista vähintään puolet on kasvattajajäseniä. Lisäksi toimikuntaan kuuluvat erityisasiantuntijoina eläinlääkärijäsen, kaksi luonteen arviointiin pätevöityä tuomarijäsentä ja kaksi ulkomuototuomarijäsentä. Myös kasvattajajäsenille on pätevyysvaatimukset. Toimikunnan kokoonpanossa pyritään huomioimaan molempien rotujen tasainen edustus.

Ota yhteyttä: jalostustoimikunta@collieyhdistys.fi

Toimikunnan jäsenten yhteystietoihin

Toko- ja rally-tokotoimikunta

Suomen Collieyhdistyksen toko- ja rallytokotoimikunnan tarkoituksena on edistää tottelevaisuuskokeiden ja rally-tokon harrastusta collierotujen parissa. Myös näissä lajeissa on tarjolla valmennusrinkitoimintaa: tokorinki on toiminut vuodesta 2020 ja rally-tokorinki vuodesta 2022 alkaen. Ringit tarjoavat kalenterivuoden aikana säännöllistä koulutusta kohti tottelevaisuus- ja rally-tokokokeiden ylempiä luokkia. Ohjeistamme mielellämme myös alaosastoja vuotuisesti järjestettävissä toko- ja rally-tokomestaruuksien järjestämisessä.

Jäsenet ja yhteystiedot löydät toimikunnan omalta sivulta!

Collieiden toko- ja rallytokotoiminnan Facebook-ryhmä (ei julkinen):

Palveluskoiratoimikunta

Palveluskoiratoimikunnan tehtävä on edistää palvelus- ja pelastuskoiraharrastamista pk ja sk collieilla. Järjestämme koulutuksia ja tiedotamme jäseniä palveluskoira- ja peko-toimintaan liittyvistä asioista sekä opastamme alaosastoja vuosittain järjestettävän PK-mestaruuksien järjestämisessä. Collieiden PK-rinki on pyörinyt vuodesta 2017 alkaen.

Jäsenet ja yhteystiedot löydät toimikunnan omalta sivulta!

Collieiden PK-toiminnan Facebook-ryhmä (julkinen):

Paimennustoimikunta

Paimennustoimikunta edistää toiminnallaan paimennusharrastuksen mahdollisuuksien laajentamista jäsenistölle koko Suomeen. Toiminnan näkyvyyden kautta edistetään rodunjalostusta; päämääränä aktiivinen, rakenteeltaan ja taipumustensa osalta, paimentyöhön kykenevä rodunomainen collie. Autamme myös kaikissa paimennusasioihin liittyvissä asioissa, kuten vaikka kokeiden järjestämisissä.

Jäsenet ja yhteystiedot löydät toimikunnan omalta sivulta!⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Collieiden paimennustoiminnan Facebook-ryhmä (ei julkinen):

Agilitytoimikunta

Agilitytoimikunta edistää collieiden agilityharrastusta. Vuonna 2023 käynnistyy ensimmäinen agilityn valmennusrinki, jossa tuemme tavoitteellisia colliekoirakoita kohti kisakenttiä. Lisäksi toimikunta neuvoo alaosastoja agilitymestaruuksien järjestämisessä ja tarvittaessa autamme harrastusleirien järjestelyissä. Toimikunta tiedottaa agilityharrastajia Suomen Agilityliiton päätöksistä ja kokoaa rotujärjestölle SM-joukkueen.

Agitoimikunnan jäsenet ja yhteystiedot löydät toimikunnan omalta sivulta: ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Collieiden agilitytoiminnan Facebook-ryhmä (julkinen):

Näyttelytoimikunta

Näyttelytoimikunta auttaa tarvittaessa yhdistyksen erikoisnäyttelyiden järjestämisessä sekä kaikissa muissa näyttelyihin liittyvissä asioissa.

Yhteyden saat sähköpostitse: tiina.heikkinen@pp2.inet.fi /toimikunnan pj

Lehtitoimikunta

Lehtitoimikunta vastaa neljä kertaa vuodessa ilmestyvän Colliesanomat-jäsenlehden teosta. Lehti sisältää tietoa rotumme ajankohtaisista asioista ja monipuolisesti artikkeleita eri aiheista. Lehtitoimikuntaan kuuluvat lehden päätoimittaja, taittaja sekä avustajat, jotka ideoivat ja tuottavat lehteen materiaalia yhteistyössä päätoimittajan kanssa, kääntävät ja oikolukevat sekä tekevät muita avustavia tehtäviä.

Ota yhteyttä:

colliesanomat@collieyhdistys.fi

Tulostoimikunta

Tulostoimikunnan tavoitteena on lisätä harrastamista collieiden kanssa. Se edistää kaikkien harrasteiden tulosten julkaisua uutisten ja tuloslistausten muodossa yhdistyksen eri kanavissa. Toiminnalla tuetaan myös rodunjalostusta tuomalla tuloksia paremmin kasvattajien käytettäväksi. Tulostoimikunta koordinoi pääyhdistyksen Vuoden Collie -kilpailujen järjestämisen ja vastaa sen pisteytyksen kehittämisestä.

Yhteyden saat sähköpostitse:
tulostoimikunta@collieyhdistys.fi

Taloustyöryhmä

Taloustyöryhmän tehtävinä on syksyllä laatia yhdistyksen budjetti ja alkuvuodesta valmistella tilintarkastuksen aineisto. Vuoden aikana työryhmä seuraa budjetin toteutumista. Tarkoituksena on toimia myös alaosastojen ja toimikuntien tukena sekä neuvonantajana talousasioissa.

Meihin saat yhteyden sähköpostitse:

Taloustyöryhmän puheenjohtaja Sanni Helppolainen,
helppolainensanni@gmail.com