Anna-Leena Laakson esittely

Jo lapsena tiesin, että kun tulee aika hankkia oma koira, se tulee olemaan collie. Kotipitäjässäni olin tutustunut kolmeen ja ne olivat tehneet minuun lähtemättömän vaikutuksen kun ne olivat niin kauniita ja niitä ulkoilutettiin irrallaan. Olin myös nähnyt kun yksi niistä esiintyi paikallisissa raveissa palveluskoiranäytöksessä. Lassie palaa kotiin -kirjan olin tietysti lukenut moneen kertaan. Ja kun ensimmäinen vakituinen työpaikkani lapsuuskodin ulkopuolella naapuripitäjässä varmistui, varasin hetipian lehti-ilmoituksessa olleen kolmekuisen pennun sen enempää näkemättä sitä kuin sen vanhempiakaan etukäteen.

Tuo pentu pelkäsi kaikkea, eikä vähiten kasvattajiaan ja säälistä otin sen mukaani kun se tuotiin minulle puoleen matkaan vastaan. Pelko onneksi väistyi taka-alalle vähitellen ja siitä kasvoi hieno koira, joka osallistui elämässäni ihan kaikkeen ja eli terveenä lähes 14-vuotiaaksi asti. Sen kanssa pääsin tutustumaan näyttelymaailmaan sekä tottelevaisuuskoulutukseen ja osallistui se kerran näyttelytottelevaisuuskilpailuunkin, joka oli nykyisen tokon esimuoto.

Nykyään perheeseeni kuuluu kaksi nahkatyttöä ja kolme buhundia, narttuja nekin, sekä kaksi kissaa. Harrastuksistamme tärkeimpään, paimennukseen, hurahdimme reilut kymmenen vuotta sitten ja nykyään harjoitellaan viikoittain. Talvella pidetään vähän taukoa. Rallytoko on kuulunut ohjelmaamme myös jo useita vuosia tuomaan vaihtelua, tettelevaisuutta ja lisää mukavaa tekemistä yhdessä koirien kanssa. Tokoon innostun aika-ajoin aina uudelleen ja sitten voin taas unohtaa sen pidemmäksikin aikaa. Silloin tällöin tulee myös piipahdettua näyttelykehässä tai ainakin sen laidalla.

Kennelnimi minulta löytyy, mutta kasvattanut olen hyvin pienimuotoisesti: yhden colliepentueen ensimmäisen koirani kanssa 40 vuotta sitten ja nyt viimeisen kymmenen vuoden aikana kaksi buhund-pentuetta.

SCY:n paimennustoimikunnassa olen häärinyt kymmenkunta vuotta milloin missäkin roolissa, pääasiassa järjestämässä paimennuskokeita Somerolla. Kevätkokouksessa huomasin yhtäkkiä tulleeni valituksi hallituksen varajäseneksi vuosiksi 2024-25. Toivottavasti osaan toimia jotenkin yhdistyksen ja harrastajien hyväksi meidän upeiden rotujemme parissa.